Stress tasakaalu

Paljud inimesed pöörduvad jooga poole sooviga leevendada stressi. Nad tunnevad, et midagi on liiga palju. Midagi, mida nad ei suuda enam endaga kaasas kanda. Räsitud, kohati isegi elurõõmust tühi tunne võib viia küsimuseni: kuidas sellest mingist üleliigsest asjast lahti saada? Sest elu on selle raskusega lihtsalt liiga raske – emotsionaalselt, mentaalselt aga ilmselt ka juba väga füüsiliselt. Kui liigne stress on haaranud ja varjutanud kõik inimese kogemise tasandid, siis tundub kõik ühtlaselt hall, rõõmutu ja ähvardav. Stressis inimene tunneb, et ta on surutud nurka. Et ta on pigistatud tühjaks. Kasvab hirm, ärevus, rahulolematus, üksindus.

Stress on pinge. Jooga maailmas saame rääkida kahest vastandlikust jõust: stressist ehk pingutusest ja pehmusest ehk lõdvestusest. Kuulus India iidne joogi Patanjali on öelnud: “Sthira-sukham-asanam”. Ehk täiuslik joogaasend on samal ajal täiuslikult pinges ja täiuslikult lõdvestunud.

Keegi pole võimeline võtma joogaasendit selle täielikul kujul, kui keha on liiga pinges. Samuti pole keegi võimeline võtma joogaasendit selle täielikul kujul, kui keha on liiga lõdvestunud. Mõlemad peavad olema, et oleks tasakaal. Lisaks on olemas veel üks imeline nüanss: pinge ja lõdvestus tuleb jaotada võrdselt, aga täpselt. Ehk pinge peab olema täpselt seal, kus on tema koht ja lõdvestus jälle seal, kus on talle kohane. Kui pinget ja lõdvestust on võrdselt, aga need pole õiges kohas, on joogaasend ikka vildakas. Ehk näete ka teie siin paralleeli nende asenditega, mida te igapäevases elus võtate ehk kõigi eluliste olukordadega? Ebakõla ja raskuse tunne tekib elus nii liigsest lõdvestusest kui liigsest pingutusest. Lisaks tekib ebakõla veel sellest, et pinget ja lõdvestust pole jagatud olukorrale vastavalt õigesti.

Mida siis teha, et stressi tunnet ehk tegelikult sisemist rusutust ja ebakõla korrigeerida?

Üks esimesi samme oleks joogas hakata keha vanast stressist või siis tegelikult ebakõlast puhastama. Kui keha on pidevalt reageerinud stressile, seda endasse korjanud ning seejärel läinud liiga pingesse, siis on valus. Nii füüsiliselt kui emotsionaalselt. Liigne pinge kuhjus, sest stressi vahepeal polnud võimalusi stressi välja lasta. Kui me nüüd hakkame ühte asendit vaikselt harjutama ja teadlikult selles asendis stressi oma kehast vähendama, anname lõpuks kehale puhkust. Kustutame neid vanu lugusid stressist, mis ikka veel meie sees ringi liiguvad. Teeme lõdvestusele ruumi juurde. Samal ajal hakkame tugevdama neid kohti, mis ehk liigse lõdvestuse tagajärjel oma võimsuse on kaotanud.

Paralleelselt õpime läbi asendite, hingamise ja keskendumise oma tähelepanu märkama ja juhtima. Ikka selleks, et elus olla tähelepanelikum selle osas, mis toimub ning osata sellele asjakohasemalt reageerida. Me õpime tasakaalustama pinget ja lõdvestust ning eristama, millist osa pingestada ja millist lõdvestada, et leida parim võimalik tulem. Me õpime seda, kuidas elu duaalsuste vahel leida tasakaal. Sest ainult tasakaalu kogemuses ei koge me stressi selle klassikalises psühholoogilises tähenduses. Siis kogeme me harmooniat, leidlikkust, uute võimaluste avanemist. Me saame lõpuks nurgast välja tulla ning näha jälle elu selle kirgastes erinevates toonides.

Jooga ei võta stressi ära, seda ei saa tegelikult miski teha. Küll aga saab jooga aidata stressiga paremini toime tulla ning õpetada stressi lõdvestusega tasakaalustama. Minule on jooga õpetanud, et stressi ei tohi karta. Sellega tuleb õppida hakkama saama ning veelgi enam: stressi tuleb õppida enda kasuks pöörama. Jooga õpetab tasakaalu pinge ja lõdvestuse vahel. Jooga õpetab olema tark ning märkama, millist kohta on hetkel vaja pingestada ja millist lõdvestada. Jooga näitab valgust, et mitte elu äärmustesse – pingesse või lõdvestusse – ära kaduda. Nii matil kui igal pool mujal. Jooga õpetab olema keskel – täiuslikus stressis ja lõdvestuses korraga. Olema kohalolus. Et läbi elu kahe jõu oma elutee võimalikult harmooniliseks ja ilusaks kujundada.

Joogakursus “Stress tasakaalu” kolmapäeval kell 17.45-19.00 Tartu joogakeskuses või online. Kursus jääb järelvaadatavaks. Kohtume 11.05, 18.05, 08.06, 15.06. Kursuse hind on 48 eurot (tasuda saab ka Stebbys). Veel rohkem infot siin.

Kui soovid osaleda, kirjuta aiejoogast@gmail.com.

Leave a Reply