Tapas ehk oma karma koorma põletamine

Joogas on teada üks eriline arengu kiirendamise tehnika – tapas. Iseendale teadlikult väljakutse esitamine. Ja sellise väljakutse, mis tõesti paneb proovile. Tapas on teadlik ja sihikindel pingutuse hoidmine, iseenda teadlik pingega harjutamine. Pingega harjumine õpetab pingesse lõdvestumist. Lõdvestumine eeldab kõige ebaolulise maha jätmist. Kogu selle koorma, mis on ülearune.

Sõna tapas tähendab otsetõlkes kuumust või hõõgumist. Veedades, India kõige iidsemates vaimsetes tekstides, oli joogide esmanimetus tapasvin ehk tapase kui teadliku eneseväljenduse praktiseerija. Jooga üheks põhiliseks alustalaks ongi tapas ehk intensiivne keskendumine valitud tegevusele, intensiivne praktika. Läbi tapase toimuvad arenguhüpped, nii joogas kui elus. Sest tapase kuumuses põletatakse karma, meie alateadlikud tendentsid, ihad, püsimatus, rahutus, egoism. Niiet kui soovid saavutada mingis oma elu valdkonnas järgmist taset, on tapas see tee.

Tapas – taotlus, tahtejõud ja vastupidavus

Tapas algab kindla suunatud taotlusega teha oma elu mingis osas ebamugavaks, aga samas läbi teadliku ebamugavuse põhjustamise hoopis paremaks. See tähendab, et annan endale lubaduse teha mingit enda jaoks mitte harjumuslikku kasulikku tegevust mingi kindla perioodi jooksul. Ükskõik, mis juhtub, ma jään oma lubaduse juurde ja ületan seeläbi vana harjumuse ja loon ellu muutust. Näiteks võin ma lubada, et mediteerin igal hommikul viis minutit 40 päeva järjest. Või luban endale, et kaks kuud ma suhkrut ei söö. Üldse. Samuti võin lubada, et loobun täielikult sotsiaalmeedia kasutamisest nädalaks ajaks. Ükskõik, mis on see tegevus, tuleb see kindlalt määratleda. Nii tegevuse kui kestvuse osas. Et oleks selgus ja tugipunkt. Taotlus peab olema selge, arusaadav ja kindel. Siis on lihtsam selle juures püsida.

Teine samm on tahtejõu leidmine, kasutamine ja kasvatamine.

Mõnel inimesel on loomulikult tahtejõud hästi suur ja selle leidmine pole eriline probleem. Kui on päriselt teada, miks midagi teha, siis ongi tahtejõud kohe olemas. Sest me näeme vaimusilmas tulemust, mille teadvustamine annab jõudu. Kui oled seda ettenägemise või tuleviku tunnetamise protsessi ning seeläbi tahtejõu leidmist harjutanud, on see selge. Kui aga tahtejõudu varem treeninud pole, on see “lihas” pigem nõrk. Tapas aitabki jõudu treenida. Esialgu, kui loomulik lihas veel nii tugev pole, aitab iseenda motiveerimine. Üks viis on püüda taibata ära, et selle valitud tegevuse juures püsimine annab mulle eriti häid ja oodatud tulemusi ning vähendab kannatusi. Või siis lihtsalt lubada endale mõni auhind :). Kui tekib taipamine tegevuse tulemuse kasulikkuse osas, tekib koheselt ka tõeline jõud, mis võimaldab püsida valitud teel. Ilmselt ükski auhind pole nii hea, kui vähem kannatusi ja rohkem rõõmu.

Kolmas samm on vastupidavus.

Kui võhma on vähe, tuleks alustada kergemate ülesannete ja lühema perioodiga. Sest igast eduelamusest, saavutusest, vastupidavusest tekib vastupidavust juurde. Kui seada endale taotlus, mis täpselt parajalt ületab mugavuse piiri, siis on kergem vastu pidada. Ja järgmisel korral on tahtejõud ja vastupidavus kasvanud.

Tapas vähendab egoismi ja suurendab harmooniat

Inimese alateadvusesse on sisse kirjutatud egoism – mina kohta käivad mõtted ja uskumused, mis meie elu juhivad. Mis meeldib, ei meeldi; mida jõuan, ei jõua; mis on hea, mis mitte jne. Tapase kõige suurem eesmärk on neid piiravaid alateadlikke kalduvusi vähendada. Läbi keskendumise, püsivuse, eesmärgistatud tegevuse, tahtejõu ja vastupidavuse. Tapas on joogalik alateadvuse puhastamise viis. Tapas lihtsalt sunnib meid mingeid alateadlikke harjumusi maha jätma. Muidu pole võimalik vastu pidada, sest koorem on liiga raske. Iga ületatud kalduvus annab juurde sisemist ruumi, vaikust ja heaolu. Läbi teadliku ja eesmärgipärase pingutamise suurendame oma vastupidavust välisele stressile, ilma sisemiselt stressi kogemata. Sest me õpime pingesse lõdvestuma.

Pinge on maailma sisse kirjutatud. Tapas õpetab meid valima, kuhu me pinge soovime asetada. Kas sinna, kuhu see alateadlikult läheb ehk kuhu harjumus selle viib või valime panna pinge sinna, kuhu me ta teadlikult ise soovime. Näiteks igahommikune pingutus, et kasvõi viis minutit mediteerida, eemaldab palju teisi pingeid, mida muidu päeva jooksul kogeksime. Lihtne taipamine, et mingi asi on tegelikult minu jaoks kasulik ja aitab vältida soovimatuid pingeid, aitab hoida tapast.

Tapase vägi

Tapas õpetab seadma asjakohaseid eesmärke, kasvatab tahtejõudu ja vastupidavust. Tapas õpetab meile stressi juhtimise olulisust. Kui pingestame õiges kohas, saab õiges kohas toimuda lõdvestus. Joogas on üks ütlemine: miski ei suuda seista vastu tapase väele. Ehk miski pole suurem kui inimese enda teadlik pingutus, pühendumine ja keskendumine kindlas suunas. Tuleb lihtsalt oma sisemist jõudu kasvatada ja õigesti juhtida. Soovitan proovida. Mina olen tapasega oma elus tõelisi imesid korda saatnud. Asju, mida minu karma koorem mulle üldse loomulikult ette ei näinud. Jätkan oma tapasvini teed, et veelgi rohkem imesid pimedatest karma koobastest välja tuua.

Selles koopas oli paradiis (Tais, detsember 2021)

Leave a Reply