Kuidas olla oma elus rohkem kohal?

Kohalolu õpetamine on saanud minu viimase aja kõige suuremaks prioriteediks. Kohalolu kogemuses on olemas kõik see, mida inimestena otsime: stabiilsus, enesekindlus, rahu, õnn, lähedus. Ja loomulikult palju veel. See on nii, sest elus on kõik olemas. Kui me oleme elus kohal, saame elu küllusest ja headusest osa. Kui aga laseme meelel ringi rännelda ega fikseeri teha elusse siin ja praegu, ei saa meel meile elu headust edastada.

Mida siis teha, et olla elus rohkem kohal ja rohkem elu headusest osa saada?

  1. Alustada saab elu detailide märkamisest. Kõige lihtsam on lihtsalt fikseerida oma meel ühte punkti ja hoida seda natuke aega seal. Uurida, et mis asi see selline on, mida ma vaatan. Nagu väikene laps, kelle mõistuses pole veel kirjeldusi iga elu hetke kohta. Võimalikult uudishimuliku meelega ühe elu nüansi uurimine toob meid meelesegadusest eemale ja aitab avada ust kohalolusse. Mingi aja pärast võib valida järgmise detaili. Eriti tore, kui see detail on ilus.
  2. Sellest märkamisest saame tulla oma keha uurimisse. Märgata ja uurida, milline on meie keha ja mis siin toimub. Oled sa selle jaoks hiljuti aega võtnud? Uurida välja, mida keha vajab, et tunda ennast hästi? Mida paremas olukorras on meie keha, seda parem on kehas kohal olla. Mida rohkem võtame aega märgata oma keha, seda rohkem oleme keha ja keha vajadustega kontaktis. Sellest kohalolust tekib meil võimekus ja soov valida toidud, mis on kehale kasulikud. Tekib soov valida liikuda, olla looduses, sättida oma unerežiimi. Kõik kasulikud ja tervist toetavad harjumused tulevad loomulikult, kui oleme oma kehas kohal ja oma kehaga lähedased. Ning seda rohkem soovime kehas kohal olla. Ja terve keha toetab meie võimekust olla kohal ka kõigi teiste elu nüansside jaoks.
  3. Keha uurimisest saame liikuda edasi oma meele jälgimisele kõrvalt. Mis mõtted ja tunded seal ringi seilavad? Iga päev mõnda aega teadlikult oma meelt kõrvalt vaadates tekib harjumus ka väljaspool meditatsiooniaega järjest enam taibata, et meelevirvendused lihtsalt toimuvad ja nendega pole vaja kaasa minna. Me saame neid lihtsalt teadvustada ja lasta neist lahti. Ning liikuda tagasi soovitud tegevuse või objekti märkamise juurde. Tulla tagasi oma Elu juurde siin ja praegu.
  4. Kui oleme oma meelt juba mõnda aega jälginud, keha ja meele rahustanud ning seeläbi rajanud nende vahele silla, saame tabada, et meie sees on miski, mis seda kõike jälgib. Mis see on? Pöörates fookuse sinna jälgija poole, saame kogeda ühendust iseendaga. Olla tõeliselt iseendas kohal. Ja just selles kõige sügavamas kohalolus on olemas kõik need asjad, mida me igalt poolt mujalt kipume otsima. Seal on tõeline kohalolu iseenda jaoks, mis võimaldab samal ajal olla täielikult kohal Elu jaoks. See ongi jooga.

Kohalolu algab soovist ja väikestest sammudest, mida me oleme valmis oma heaolu jaoks iga päev tegema. Kohalolu algab valikust olla kohal. See algab märkamisest, märkamises püsimisest ja märkamise pikendamisest. Mida rohkem võtame aega selle teadlikuks praktiseerimiseks, seda lihtsamini see meil välja tuleb. Seda enam suudame astuda kõrvale meelesegadusest ning püsida heas suhtes oma kehaga. Ühendades keha ja meele üheks tervikuks, saame liikuda sügavamale, iseenda kohalolusse selles Elus siin. Kohalolu iseendas ongi aeg iseendale – kui pühendame kogu oma aja sellesse, et olla iseendas kohal, saame iseennast parimal moel juhtida mööda oma eluteed.

Leave a Reply